Ciekawostki

Kawa WOSEBA

Razowy kwas chlebowy

ramka brazowa-640x!!

w Odolanowie w województwie wielkopolskim.

 z nich to co najlepsze – wyjątkowy smak i aromat.

Woda CZANTORIA

źródła Budzi Głód, pochodzą z 1890 roku.

źródlana, pozyskiwana z najczystszych, górskich terenów.

to niezmienne cechy „Czantorii”.

Czantoria – WODA Z GÓRSKĄ DUSZĄ

Czekolada MILKA

Trudno wyobrazić sobie markę Milka bez jej ponadczasowego symbolu – fioletowej, łaciatej krowy. Skąd pomysł na taki symbol? Według założyciela firmy, to właśnie krowa najbardziej kojarzy się ze Szwajcarią, jej specyfiką a przede wszystkim z alpejskim mlekiem. Na pierwszych opakowaniach krowa Milka miała tradycyjne biało – czarne łaty. W późniejszym okresie fioletowy kolor opakowania pojawił się tez na krowie, która otrzymała fioletowo – białe łaty. Pomysł „przefarbowania” krowy okazał się strzałem w dziesiątkę!

i wyruszył w wymarzoną podróż za ocean!

spełnić swoje największe marzenie

...ta kawa

        budzi

             mnie

To bardzo stary, a trochę niedoceniany napój.

Niesłusznie, bo jest bardzo smaczny, orzeźwia,

doskonale gasi pragnienie, a przy tym jest zdrowy:

wzmacnia odporność, reguluje trawienie

i wspomaga leczenie wielu dolegliwości.

Odpowiednia kompozycja wysokiej jakości  kaw,  specjalny sposób

 palenia, mielenia i pakowania zmielonych ziaren  pozwala wydobyć

WOSEBA® Sp. z o.o. jest palarnią oferującą szeroki asortyment

 najwyższej jakości kaw ziarnistych, mielonych oraz instant.

Powstaliśmy w 1991 roku, siedziba firmy mieści się

Najstarsze, pisemne wzmianki o prozdrowotnych

właściwościach wody wypływającej z ustrońskiego

Czantoria to doceniana od wieków naturalna woda

Pierwotna czystość, stały, naturalny skład minerałów

Historia Milki to historia rodzinnej firmy

Philippe’a Sucharda, którego pasja 

i oddanie doprowadziłydo powstania

jednej z najpopularniejszych marek

czekoladowych świata. Philippe Suchard

przyszedł na świat 9 października 1797

roku, w szwajcarskiej miejscowości

Boudry. Jako 17-latek rozpoczął naukę

zawodu cukiernika pod czujnym okiem

swojego brata, wówczas już uznanego

mistrza. Wkrótce młody. Phillippe

przeprowadził się do Berna, gdzie

znajdował się zakład jego brata, a po

kilkunastu miesiącach nauki postanowił

Chleb - tajniki i zalety

Warto wiedzieć - pieczywo w codziennej diecie niezmiennie ważne od lat

W Polsce w ostatnich kilkunastu latach systematycznie spada spożycie pieczywa. Jaka jest przyczyna takiej fatalnej sytuacji? Obecnie na statystycznego Polaka przypada już tylko 50 kg pieczywa rocznie, czyli około 140 g dziennie. To zdecydowanie za mało. Gdzie szukać przyczyn takiego stanu?  Niewątpliwie powodów jest wiele, niektóre racjonalne, inne zaś zupełnie bezpodstawne. Aby we właściwy sposób ocenić jakie niedobory i niedomagania, także schorzenia może spowodować wykluczenie pieczywa z diety, trzeba niewątpliwie bardzo dociekliwego i skutecznego analityka (może lekarza?) podstawowych funkcji naszego organizmu. Tymczasem łatwiej jest sięgnąć po suplementy diety, niż pochylić się nad racjonalnie skomponowaną dietą. Być może w poszukiwaniu właściwego gatunku pieczywa pomocne okażą się podpowiedzi dotyczące „teorii” krążących na co dzień wśród konsumentów, nie zawsze dobrze informowanych, o walorach pieczywa oraz powodach, dla których powinniśmy spożywać je codziennie.

Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie. Co to jest prawidłowa dieta żywieniowa? Otóż   prawidłowe żywienie polega na całkowitym pokryciu zapotrzebowania organizmu na energię oraz wszystkie składniki pokarmowe potrzebne do rozwoju, życia i zachowania zdrowia. Czym zatem są te wszystkie składniki pokarmowe i gdzie ich szukać? Od lat funkcjonuje wśród dietetyków pojęcie podstawowej piramidy żywieniowej, czyli swoistego elementarza prawidłowo komponowanej diety (dla każdego kto nie ma wyraźnych przeciwwskazań lekarskich związanych z chorobą). Wszystkie niezbędne składniki pokarmowe powinno się spożywać codziennie w poszczególnych posiłkach. Jest to uwarunkowane tym, że procesy przemiany materii zachodzące w ustroju wymagają stałego dopływu energii i poszczególnych składników pokarmowych, bez których mogłoby dojść do niekorzystnych dla organizmu zaburzeń metabolicznych. U podstaw piramidy żywieniowej znajdują się produkty, które należy spożywać codziennie w kilku porcjach,  są to przetwory zbożowe, w tym pieczywo. Pytanie brzmi zatem  kto, jakie pieczywo oraz kiedy w ciągu doby powinien zjadać? Oto kilka podpowiedzi testujących prawdę oraz fałsz na temat jeść czy nie jeść bułki lub chleb.

Na pewno warto zaplanować pieczywo na śniadanie. Ważne jednak, aby wybrać właściwe pieczywo oraz odpowiednią jego ilość. W Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie dla prawidłowo odżywiającego się zdrowego człowieka zaproponowano następujący udział poszczególnych grup pieczywa w całodziennej racji pokarmowej (we wszystkich posiłkach):
  15% – razowe pieczywo pszenne lub żytnie
  20% – jasne pieczywo pszenne (najlepsze na śniadanie)
  65% – mieszane pieczywo żytnio-pszenne lub jasne pieczywo żytnie.
Najlepiej, jeśli do śniadania zjemy bułkę, rogala lub chałkę. Posiłek węglowodanowy na śniadanie zapewni odpowiednią dawkę energii, która pozwoli na sprawne rozpoczęcie dnia, pozwoli na „przebudzenie” organizmu, głównie mózgu, ze snu. Dzienna porcja pieczywa powinna wynosić około 300-450g, to z tego 20% tj. 60-90g przypada na pieczywo jasne pszenne. Zjedzmy je właśnie na śniadanie. To nieprawda, że bułeczki tuczą jeśli porcja białego pieczywa przypada na pierwsze lub drugie śniadanie. Prawdą jest jednak, jeśli spożywamy go zbyt dużo (ponad 20% całości pieczywa) lub gdy spożywamy je zbyt późno wieczorem. Dostarczanie organizmowi węglowodanów w nadmiarze w późnych godzinach spowoduje odkładanie się ich w postaci tkanki tłuszczowej. Ale to już nasz świadomy wybór, a nie wina bułeczek. Chleb razowy bardziej nas nasyci niż jasny. Tak to prawda. Pieczywo razowe (naturalnie ciemne, niebarwione) zawiera błonnik (włókno pokarmowe), które ma szczególne właściwości i wyjątkowe znaczenie dla naszego organizmu. I tak: powiększa objętość pokarmu nie podnosząc wartości energetycznej, pełni rolę wypełniacza przewodu pokarmowego, zaspakaja głód, absorbuje z pożywienia i zapobiega przyswajaniu różnych substancji szkodliwych dla zdrowia (metale ciężkie, środki ochrony roślin i ich metabolity), wiąże cholesterol, przyspiesza perystaltykę jelit, przez co zapobiega zaparciom. Węglowodany zawierające dużo błonnika (chleb razowy), poprawiają przyswajanie węglowodanów i aminokwasów przez organizm, ponadto spożywany z niskotłuszczową i niskocholesterolową dietą zapobiega nowotworom jelita grubego. Należy jednak pamiętać, że powinno stanowić tylko do 15% dziennej porcji pieczywa. Nadmiar może spowodować trudności w pracy przewodu pokarmowego. Z punktu widzenia dietetyki szczególnie zalecane jest żytnie pieczywo razowe na zakwasach. Cechuje się ono znacznie niższym indeksem glikemicznym (GI) niż pieczywo pszenne. Wskaźnik ten oznacza, że po spożyciu takiego pieczywa dłużej odczuwamy sytość, a proces trawienia jest rozłożony w czasie.

Wskaźnik glikemiczny, jest obecnie uważany jako bardziej wiarygodny niż zawartość kaloryczna produktu podczas stosowania diety odchudzającej. Należy wówczas wyeliminować z posiłków produkty z wysokim GI i ograniczyć średnie wartości GI. Prawidłowo zestawiona dieta o niskim indeksie glikemicznym w pełni pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, składniki mineralne i witaminy, jest bogata w błonnik pokarmowy i antyoksydanty. Taki sposób postrzegania diety skutkuje utratą masy ciała u osób z nadwagą i otyłością. Węglowodany z produktów o niskim IG stymulują procesy spalania tkanki tłuszczowej, a tym samym przyspieszają chudnięcie. Spożywanie pokarmów z wysokim GI sprawiają, że tkanka tłuszczowa odkłada się w nadmiernej ilości, ponieważ trzustka gwałtownie zwiększa ilość produkowanej insuliny, która odpowiada za przenikanie glukozy do komórek. Insulina sprzyja powstawaniu zjawiska przemiany glukozy w tłuszcz. Jednocześnie proces spalania komórek tłuszczowych zostaje zahamowany, co powoduje, że odkładają się one w postaci tkanki tłuszczowej. Jednak podstawowe pieczywo w naszej diecie stanowi tzw.chleb zwykły, jasny pszenno-żytni, sporządzany na  naturalnych zakwasach fermentowanych wielofazowo oraz spożywane w odpowiednich ilościach. Podczas fermentacji mlekowej zwiększa się zawartość kwasu foliowego i witamin z grupy B w pieczywie. Kwas foliowy jest naturalnym czynnikiem antymiażdżycowym, deficytowym w codziennej diecie. W pieczywie na zakwasach udaje się go zachować w 70%, natomiast w cieście nieukwaszonym jego straty sięgają 50%. Kwas mlekowy zawarty w pieczywie na zakwasie jest bezpieczny nawet dla osób z nadkwaśnością żołądka. Reguluje on pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i hamuje rozwój bakterii chorobotwórczych w jelicie grubym, a sprzyja rozwojowi bakterii probiotycznych, wpływających korzystnie na odporność organizmu. Aby jednak w pełni skorzystać ze zdrowotnego dobrodziejstwa pieczywa, powinno być sporządzone na naturalnych zakwasach.

Wiele osób będących na diecie odchudzającej wystrzega się jedzenia chleba, jednak według dietetyków pieczywo jest niezbędnym elementem codziennego menu, nawet wtedy, gdy się odchudzamy. Zgodnie z proporcjami piramidy żywieniowej, produkty zbożowe (w tym pieczywo) powinny być głównym źródłem energii w diecie. Dostarczają one wielu cennych witamin i minerałów, dlatego nie należy eliminować ich z diety. Kluczem do sukcesu nie jest rezygnacja ze spożycia pieczywa, lecz jego odpowiedni dobór pod kątem rodzaju oraz ilości. Wiele gatunków pieczywa ma niski i średni indeks glikemiczny (GI), które sprzyjają racjonalnej diecie, także podczas odchudzania. Warto o tym pamiętać, wybierając pieczywo, Światowa Organizacja Zdrowia wobec narastającego w społeczeństwach krajów rozwiniętych problemu otyłości zaleca bowiem spożywanie produktów, których indeks glikemiczny nie przekracza 70.

Spożyciu pieczywa szkodzi również zła opinia o glutenie (białku zbożowym), która bierze się prawdopodobnie z faktu coraz częściej występującej choroby, celiakii, która być może nie u wszystkich zostaje zdiagnozowana. Nie należy więc mylić stanu chorobowego organizmu ze szkodliwością pieczywa dla zdrowego człowieka. Dla ludzi cierpiących na celiakię chleb pszenny i żytni jest szkodliwy. Celiakia charakteryzuje się stałą nietolerancją pokarmową glutenu. Gluten jest białkiem znajdującym się w pszenicy i takich innych zbożach, jak owies, jęczmień, żyto, pszenica orkisz i pszenżyto. U osób o skłonnościach genetycznych, tak dzieci jak i dorosłych, spożywanie produktów zawierających gluten, nawet w małych ilościach, powoduje reakcję odpornościową jelita cienkiego wywołując chroniczne zapalenie, w wyniku którego następuje zanik kosmków oraz pojawienie się bardzo zróżnicowanych objawów.
U osoby zdrowej ścianki jelit pokryte są kosmkami i mikrokosmkami, których zadaniem jest zwiększenie powierzchni wchłaniania jelitowego składników pokarmowych. Natomiast u osoby dotkniętej celiakią kosmki te ulegają prawie całkowitemu zanikowi, a błona śluzowa zostaje uszkodzona. Gładka powierzchnia pozbawiona warstwy wchłaniającej redukuje lub uniemożliwia wchłanianie substancji odżywczych w postaci białka, tłuszczy, węglowodanów, witamin i soli mineralnych, powodując objawy zespołu złego wchłaniania i różne niedobory. Nietolerancja glutenu jest w skali światowej jednym z najczęściej spotykanych zaburzeń. W krajach, w których populacja wywodzi się głównie z Europy (Europa, Ameryka Północna i Południowa oraz Australia), jest nią dotknięta jedna osoba na sto.

Na koniec ważna informacja. Chleb działa antydepresyjnie. Nasz mózg funkcjonuje dzięki glukozie dostarczanej z pokarmem. Bez niej komórki nerwowe już po 15 minutach zaczynają obumierać. Glukoza pozyskiwana jest z węglowodanów. W odżywianiu komórek nerwowych mózgu najodpowiedniejsze są węglowodany złożone jak np. skrobia- główny składnik chleba. Skrobia – makrocząsteczka zbudowana z łańcuchów glukozy jest wolno rozkładana do glukozy w przewodzie pokarmowym człowieka co pozwala na ciągłą i jednostajną jego dostawę  do mózgu przez długi czas. Inne składniki chleba, które wspomagają stabilną, „spokojną” pracę mózgu to witaminy grupy B i E, bioaktywna substancja inozytol, magnez. Mózg bez śniadania z pieczywem lub innymi produktami zbożowymi nie pracuje na dłuższą metę wydajnie i efektywnie. Nasz organizm ogarnia zmęczenie, osłabienie, apatia.

 To tylko kilka najczęściej spotykanych opinii na temat samego pieczywa oraz skutków jego spożywania, lub braku w codziennej diecie.  Warto więc zastanowić się jakie pieczywo należy spożywać, warto poszukać dobrego gatunku zwyczajnego chleba i dobrego producenta szanującego naturalne procesy fermentacyjne, a może w ten sposób poprawimy swoją sylwetkę, swoje samopoczucie i rzadziej będziemy odwiedzać lekarzy.

dr inż. Krystyna Jarosz

Licznik odwiedzin

ramka-1!

Ul. Magazynowa 9

powiat krotoszyński

63-700  Krotoszyn

woj. wielkopolskie

NIP  621-000-40-71

Nasz adres

Facebook GS

Galeria Naszych
Wyrobów Piekarniczych

Kliknij w produkt
aby zobaczyć więcej!

SKLEP NA SPRZEDAŻ

Gorzupia

602 665 182 `

Informacja pod nr tel.: